Godziny otwarcia:
Umów się na jazdę próbną
Umów się na przegląd
Finansowanie - oblicz ratę
Konfiguruj swoją Toyotę

Toyota TS050 Hybrid

Debiut zmodernizowanego pojazdu na torze Monza

2017-04-03

TOYOTA GAZOO Racing zademonstrowała nową wersję wyścigowego samochodu Toyota TS050 Hybrid, który wystartuje w sezonie 2017 FIA World Endurance Championship (WEC). Auto zadebiutowało na torze Monza we Włoszech.

W rozpoczynającym się sezonie FIA WEC Toyota wystawi trzy samochody. Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López poprowadzą auto z numerem #7, a Sébastien Buemi i Anthony Davidson, mistrzowie świata 2014, oraz Kazuki Nakajima siądą za kierownicą bolidu #8. W 6-godzinnym wyścigu na torze Spa-Francorchamps oraz w słynnym 24-godzinnym wyścigu w Le Mans wystartuje trzeci team z numerem #9 w składzie Stéphane Sarrazin, Yuji Kunimoto i Nicolas Lapierre.

Celem TOYOTA GAZOO Racing jest pierwsze w historii marki zwycięstwo w wyścigu w Le Mans. Z myślą o tym centra techniczne w Kolonii i Higashi-Fuji udoskonaliły niemal wszystkie elementy TS050 Hybrid.

Prototyp na 2017 rok jest napędzany układem hybrydowym o energii 8 MJ z 2,4-litrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym V6. W ośrodku Higashi-Fuji opracowano nową wersję tej jednostki, optymalizując jej wydajność cieplną przez zwiększenie stopnia sprężania. Zmiany objęły komory spalania, blok silnika i głowice cylindrów.

Zoptymalizowany został także napęd hybrydowy. Silniki/generatory są mniejsze i lżejsze, zaś akumulator litowo-jonowy został usprawniony. Zespół Toyota Motorsport GmbH z Kolonii ulepszył również całe podwozie, ściśle współpracując z kolegami z Higashi-Fuji. Udoskonalenia opracowane do TS050 Hybrid zostaną wkrótce wykorzystane w seryjnych samochodach hybrydowych Toyoty.

Regulacje FIA na sezon 2017 Mistrzostw Świata Wyścigów Długodystansowych (WEC) wymagają obniżenia efektywności aerodynamicznej, aby ze względów bezpieczeństwa wydłużyć średni czas jednego okrążenia w Le Mans. Wymagane jest podniesienie przedniego spojlera o 15 mm oraz węższy tylny dyfuzor. Aby spełnić te wymagania, TOYOTA GAZOO Racing zmodyfikowała charakterystykę aerodynamiczną samochodów przy użyciu takich metod jak obliczeniowa mechanika płynów CFD i tunele aerodynamiczne. Najbardziej zauważalne modyfikacje to podniesiony przód i ostro podcięte boki auta.

Według nowych regulacji, zespoły muszą się ograniczyć do dwóch konfiguracji aerodynamicznych w ciągu sezonu, o jedną mniej niż w 2016 roku. Zużycie opon w 6-godzinnych wyścigach jest limitowane do czterech zestawów oraz dwóch zapasowych opon. TOYOTA GAZOO Racing współpracuje z firmą Michelin, która aby spełnić te normy, opracowała nowe mieszanki i konstrukcje. Aby ograniczyć zużycie opon, zoptymalizowana została geometria zawieszenia.

Pozostałe zmiany w przepisach także służą poprawie bezpieczeństwa. Boczne lusterka muszą mieć większy zakres pola widoczności, zaś samochody hybrydowe mają zostać wyposażone w sygnalizatory świetlne informujące o prawidłowej pracy napędu. Jeśli w czasie jazdy zielona lampka zgaśnie, samochód zostanie skierowany do pit stopu na naprawę.

TS050 Hybrid w specyfikacji na 2017 rok pokonał już ponad 30 tys. km podczas pięciu testów na torach Paul Ricard, Motorland Aragon i Portimao, obejmujących 30-godzinny test długodystansowy. TOYOTA GAZOO Racing z udoskonalonym samochodem oraz nowym zespołem kierowców przygotowuje się do otwierającego sezon 6-godzinnego wyścigu w Silverstone 16 kwietnia.

„Choć nowy TS050 Hybrid ma tę samą nazwę co samochód z 2016 roku, jego osiągi są znacznie lepsze dzięki zrewidowanemu napędowi i konstrukcji. Naszym najważniejszym celem w tym roku jest wygrana w Le Mans. Zespół inżynierów w Higashi-Fuji pracował bez przerwy od zeszłorocznego 24-godzinnego wyścigu, aby opracować układ napędowy, który pozwoli nam zawalczyć o najwyższe podium. Dzięki temu mamy nowy silnik spalinowy, zmodyfikowane silniki elektryczne i akumulatory litowo-jonowe. Wyniki są obiecujące, ale będziemy pracować nadal do ostatniej chwili”

Histake Murata, Racing Hybrid Project Leader

„Cały zespół jest zmotywowany przed nowym sezonem. Chcemy wygrać, choć jednocześnie wiemy, że rywalizacja z Porsche będzie bardzo zacięta. Trzeci samochód to dodatkowa szansa – zrobimy wszystko, żeby dostarczyć fanom jak najwięcej emocji w wyścigu Le Mans. Ubiegłoroczne doświadczenie boleśnie przypomina nam, że jest to bardzo trudny wyścig, ale wygrana jest naszym celem”

Toshio Sato, prezes zespołu

Doświadczenie kierowców TOYOTA GAZOO Racing w startach w FIA World Endurance Championship


Sébastien Buemi
Debiut w Le Mans 2012
Liczba startów w Le Mans 5
Najlepszy wynik w Le Mans 2. miejsce (2013)
Urodzony 1988, Szwajcaria
Liczba startów w FIA WEC 34
Liczba zwycięstw w FIA WEC 5
Najlepszy sezon FIA WEC 2014 (1. miejsce)
Anthony Davidson
Urodzony 1979, Wielka Brytania
Debiut w Le Mans 2003
Liczba startów w Le Mans 9
Najlepszy wynik w Le Mans 2. miejsce (2013)
Liczba startów w FIA WEC 33
Liczba zwycięstw w FIA WEC 5
Najlepszy sezon FIA WEC 2014 (1. miejsce)
Kazuki Nakajima
Urodzony 1985, Japonia
Debiut w Le Mans 2012
Liczba startów w Le Mans 5
Najlepszy wynik w Le Mans 4. miejsce (2013)
Liczba startów w FIA WEC 28
Liczba zwycięstw w FIA WEC 2
Najlepszy sezon FIA WEC 2015 (7. miejsce)
Mike Conway
Urodzony 1983, Wielka Brytania
Debiut w Le Mans 2013
Liczba startów w Le Mans 3
Najlepszy wynik w Le Mans 2. miejsce (2016)
Liczba startów w FIA WEC 28
Liczba zwycięstw w FIA WEC 2 (oraz 4 zwycięstwa w klasie LMP2)
Najlepszy sezon FIA WEC 2016 (3. miejsce)
Kamui Kobayashi
Urodzony 1986, Japonia
Debiut w Le Mans 2013
Liczba startów w Le Mans 2
Najlepszy wynik w Le Mans 2. miejsce (2016)
Liczba startów w FIA WEC 17
Liczba zwycięstw w FIA WEC 1
Najlepszy sezon FIA WEC 2016 (3. miejsce)
José María López
Urodzony 1983, Argentyna
Debiut w Le Mans 2017
Liczba startów w Le Mans 0
Najlepszy wynik w Le Mans n/d
Liczba startów w FIA WEC 0
Liczba zwycięstw w FIA WEC 0
Najlepszy sezon FIA WEC n/d
Stéphane Sarrazin
Urodzony 1975, Francja
Debiut w Le Mans 2001
Liczba startów w Le Mans 15
Najlepszy wynik w Le Mans 2. miejsce (2007, 2009, 2013, 2016)
Liczba startów w FIA WEC 41
Liczba zwycięstw w FIA WEC 3 (oraz 2 zwycięstwa w klasie LMP2)
Najlepszy sezon FIA WEC 2013 i 2016 (3. miejsce)
Yuji Kunimoto
Urodzony 1990, Japonia
Debiut w Le Mans n/d
Liczba startów w Le Mans 0
Najlepszy wynik w Le Mans n/d
Liczba startów w FIA WEC 0
Liczba zwycięstw w FIA WEC 0
Najlepszy sezon FIA WEC n/d
Nicolas Lapierre
Urodzony 1984, Francja
Debiut w Le Mans 2007
Liczba startów w Le Mans 9
Najlepszy wynik w Le Mans 3. miejsce (2014)
Liczba startów w FIA WEC 28
Liczba zwycięstw w FIA WEC 6
Toyota w FIA World Endurance Championship


W 1983 roku Toyota rozpoczęła starty FIA World Endurance Championship. Od tego czasu jej bolidy wzięły udział w 18 wyścigach Le Mans 24, zajmując drugie pozycje w latach 1992, 1994, 1999, 2013 i 2016. W 2012 roku marka zadebiutowała w reaktywowanej serii FIA World Endurance Championship z modelem Toyota TS030. W 2014 roku zastąpił go TS040 Hybrid, którym zespół zdobył mistrzostwo świata w klasyfikacji producentów i kierowców. Od 2016 roku zespół TOYOTA GAZOO Racing startuje samochodem TS050 Hybrid. Od 2012 roku Toyota wygrała 11 wyścigów i wywalczyła 10 pole positions.

Bolidy powstały we współpracy TOYOTA Higashi-Fuji Technical Centre odpowiedzialnego za budowę silnika oraz TOYOTA Motorsport GmbH (TMG), gdzie konstruowane jest podwozie i nadwozie samochodu oraz gdzie mieści się siedziba TOYOTA GAZOO Racing. Do międzynarodowego zespołu należą inżynierowie z działu sportowego i hybrydowego Toyoty, którzy odpowiadają także za wprowadzenie wypracowanych technologii do samochodów drogowych japońskiego producenta.

TOYOTA GAZOO Racing bierze udział również w wielu innych dziedzinach sportu motorowego, m.in. w Rajdzie Dakar i wyścigach NASCAR. W tym roku zespół zadebiutował w Rajdowych Mistrzostwach Świata (FIA WRC) – Toyota powróciła do tej prestiżowej serii po 17 latach przerwy. TMG łączy uczestnictwo w sportach motorowych z rozwojem zaawansowanych technologii, dostarczanych firmom zewnętrznym oraz przedsiębiorstwom należącym do Toyota Group. Wiele z nich znajduje zastosowanie w autach seryjnych największego japońskiego producenta.

Dowiedz się więcej

Nasza polityka e-prywatności

Używamy plików tekstowych zwanych „cookies” („ciasteczka”), by uczynić naszą stronę łatwiejszą w użytkowaniu. Za sprawą cookies zostają zapamiętane Twoje preferencje, np. wybrany salon dilerski. Jeśli chcesz dokonać ich zmiany, kliknij na: Zmień ustawienia cookies.